Alva Lantz

En krönika jag har skrivit. Läs gärna :)

Publicerad 2012-11-07 21:35:09 i Allmänt,

Vi är människor

 

Homosexuell, bisexuell, heterosexuell, transsexuell, transvistit.

Detta är ju bara början på alla "fack" man kan dela in människor i.

Men det är just dessa så kallade "fack" som tar upp frågan vilken sexuell läggning man har och vem man är.

 

Vi bor här på jorden alla människor. Vi är alla unika och helt olika. Men varför kan vi inte leva som människor bara?

 

HBTQ handlar om vem man är som person och vilken sexuell läggning man har. Det är jätte bra tycker jag att man lyfter frågan om homosexualitet osv.

Men i detta såpass moderna samhälle vi lever i så ska inte en fråga som denna behöva lyftas. Det ska vara självklart!

Alla dessa ord som transa, homo, bi, hetro. Varför finns det äns? Vi är människor, kan inte alla bara fatta det? Egentligen så kan man säga att alla är homosexuella. Homo betyder människa på latin, vi är ju faktiskt människosexuella.

 

" All kärlek är bra kärlek"

Att vara kär i någon är inte att vara kär i ett kön, det är att vara kär i en människa, en personlighet. Och eftersom alla människor har en personlighet så har man egentligen chans att bli kär i vem som helst.

Alla gillar olika saker, så jag säger inte att alla människor egentligen är "homosexuella".

Men människor som blir kära i personer av samma kön är helt normala!

Sen så kan man ju tänka: Vad är rätt och vad är fel? Finns det något rätt eller fel?

Biologiskt sätt så måste det vara en kvinna och en man för att vi ska kunna fortplanta oss. Eller rättare sagt en spermie och ett ägg. Då är det ju rätt så självklart att man tänker att det är man och kvinna som hör ihop.

Men i vårt samhälle idag finns det alternativa sätt att fortplanta oss.

Ditt kön eller din sexuella läggning är inte din personlighet. Kärlek är en känsla. Det är bara du som kan känna om det känns rätt eller fel.

 

Alla vill vi leva våra liv på olika sätt. En man respektive kvinna som har behov av att vara kvinna eller man ibland kallas för transvestit (transa), men varför ska just de människor som har ett speciellt minoritetsbehov ha ett speciellt namn? De är väl också människor som alla andra?

De människor som är transsexuella (opererat om sig till det motsatta könet), är ju också helt "normala". De föddes i en kropp som inte var deras, som inte passade ihop med deras personlighet. Därför opererade de om sig till deras rätta jag. Om de inte hade opererat om sig hade de ju varit falska mot sig själva. Hade det varit bättre?

 

Alla ska kunna vara sig själva och må bra. Det finns många åsikter om att alla ska vara "likadana". Ingen ska helst sticka ut. Om du passar in så är det bra!

Men om samhället sett ut så skulle många människor vara olyckliga och osäkra. Det finns en trygghet att kunna vara sig själv och att andra människor respekterar det. Men om samhället vill att man ska låtsas vara någon som "passar in" så är det helt sjukt.

 

Ur ett kristet perspektiv så har Gud skapat alla människor till sin avbild. Han har skapat alla homosexuella alla transsexuella alla transor alla heterosexuella. Han har skapat alla! Vi är en del av Guds verk. Varför förstöra det med fördomar och normer.

Vi alla är lika mycket värda.

 

Vi är människor, räcker inte det?

 

Av: Alva Lantz VT-12

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alva Lantz

Jag är en glad tjej som gillar kläder, musik, träning, dans och min pojkvän. Jag går i nian, och som alla andra nior så har jag det stora gymnasievalet framför mig! Det lutar mot estet/musik, men man vet aldrig vad som kan hända.... Jag jobbar som dansinstruktör på en träningsanläggning som heter Studio Wellness. Det bästa jag vet är att äta sushi eller fika med mina bästa vänner :) Följ mig gärna på instagram: alvalantz97

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela